زندگی‌نامه شهیدانشهیدان جنبش چپ

رفیق دین محمد محمودی

رفیق دین محمد محمودی از جمله «شعله‌ای»های جانباز و مبارز صدیق میهن ما بود که مثل صدها انقلابی دیگر افغانستان بدست نوکران روس اعدام شد. او به خانواده مبارز محمودی تعلق داشته برادر کوچک آوازخوان مردمی وطن ما ساربان و داکتر هادی محمودی بود.

وی در سال ۱۳۲۵ در کوچه علی رضا خان کابل تولد یافته تحصیلات خویش را در لیسه حبیبیه به اتمام رسانید. او به صفت مامور در وزارت معادن و صنایع ایفای وظیفه می‌کرد و از طریق همین وزارت برای دو سال جهت تحصیلات عالی به شوروی اعزام گردید.

جنبش چپ در دهه چهل خورشیدی بر اکثر جوانان روشنفکر کشور اثر گذاشت و دین محمد نیز با مطالعه و درک خواسته‌های مترقی و پیشرو جریان «شعله جاوید» جذب آن گردید. وی با اینکه از لحاظ سنی نوجوان بود، اما از دانش سیاسی فراوانی برخوردار بود. با کودتای ننگین هفت ثور، او در مدت کمی توانست درصف کادرهای رزمنده «سازمان آزادیبخش مردم افغانستان» (ساما) قرار گرفته به دلیل داشتن خصال نیک و نترسیدن در مبارزه مسئولیت‌هایی را به عهده گیرد.

جلادان خلق و پرچم یکچنین انسان‌های شریف و ستم‌ستیز را برای منافع خود و باداران شان خطر جدی می‌پنداشتند بنا در کنار صدها شخصیت برازنده و کمونیست‌های واقعی میهن ما، رفیق دین محمد را نیز در اوایل ۱۳۵۸ دستگیر و سربه نیست کردند. با انتشار «لیست مرگ» حاوی ۵هزار قربانی جنایات میهنفروشان خلق ـ پرچم معلوم گردید که رفیق را به تاریخ ۱۳ اسد ۱۳۵۸ به جرم «مائوئیست» بودن اعدام کرده اند.

یاد و خاطره رفیق دین‌محمد محمودی و تمامی مبارزان صدیق وطن خود را گرامی داشته تعهد می‌سپاریم که راه گلگون و پرافتخار شان را مصممانه ادامه خواهیم داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا