زندگی‌نامه شهیدانشهیدان جنبش چپ

رفیق انجنیر فتاح ودود

رفیق انجنیر فتاح ودود یکی از بی‌شمار کمونیست‌های جان‌برکف افغانستان بود که سراسر عمر پربارش را وقف رهایی زحمتکشان از زنجیرهای جامعه طبقاتی نمود و در این راه شکنجه و زنجیر باستیل پلچرخی را تجربه کرده و با رهایی از آنجا یکتن از ده‌ها شعله‌ای مبارز و پرصلابتی گشت که در شهر پشاور پاکستان بدست فاشیست‌های اسلامی به شهادت رسید.

رفیق ودود، یکی از اعضای زبده و نترس سازمان انقلابی وطن‌پرستان واقعی (ساوو) بود. برای عناصر جانباز چون ودود که به قول شاملو «تعهد را تا مغز استخوان احساس» می‌کردند و زندگی شان فقط در کنار مردم معنی می‌یافت، او نیز ماندن در خارج را مرگ سیاسی خود دانسته بعد از اتمام تحصیلاتش در امریکا دوباره به افغانستان برگشت و در «ریاست صنایع دستی» وزارت تجارت مشغول به کار شد. وی بدلیل عضویت در (ساوو) و کمونیست بودن مورد پیگرد قرار گرفته در ۹ سنبله ۱۳۵۹ توسط خادیست‌های بیمار دستگیر و در زندان مخوف، شکنجه‌های حیوانی سادیست‌ها را تاب آورد.

او همانند مبارزه‌ی پیگیرش قبل از زندانی شدن، بدون اندک‌ترین ترس از سختی و مرگ، در زندان نیز دست از افشاگری و مبارزه علیه رژیم مزدور روس بر نداشته و با روحیه بلند مبارزاتی ماهیت رژیم پوشالی و باداران شان را به هم‌زنجیرانش بازگو می‌کرد. آدمکشان «خاد» وی را در طول پنج سال زندان مورد بدرفتاری‌های شدید قرار دادند اما قامت استوار رفیق ودود زیر وحشت‌بارترین شکنجه‌های جسمی و روحی هرگز خم نشد. اعضای دیگر (ساوو) و انقلابیون جنبش چپ افغانستان از جمله زنده‌یاد فاروق غرزی، انجنیر رحمت‌الله، داکتر حمید ‌سیماب، کبیر ‌توخی و دیگران همبندان انجنیر فتاح در زندان بودند.

فتاح بعد از رهایی از زندان نیز در کابل تحت پیگرد قرار داشت. او مجبور شد به پاکستان برود و در شعبه «پروگرام مواد غذایی جهان» مصروف کار شد. در آنجا نیز توسط باند آدمکش گلبدین تحت تعقیب قرار داشت. هویت سیاسی این مبارز را یک‌تعداد اعضای منفور حزب اسلامی می‌دانستند و در زندان هم افراد نفوذی گلبدین وجود داشت، وی را دشمن «خطرناک» تشخیص داده و در صدد نابودی‌اش برآمدند. بالاخره این یکی از شریف‌ترین مبارزان انقلابی کشور در ۱۲ سنبله ۱۳۶۸ (۳ سپتامبر ۱۹۸۹)، توسط باند جنایتکار گلبدین اختطاف و بعد از سه روز به‌گونه وحشیانه به قتل رسید.

نوت: این متن بر اساس اطلاعات مندرج در کتاب «خاطرات زندان کبیر‌توخی» تهیه گردیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا